Інновації у вихованні логіко-математичної компетентності
Одне з найважливіших завдань виховання маленької дитини – розвиток її розуму, формування таких мислительних вмінь і здібностей, які дозволять засвоїти нове. Кожен дошкільник – це маленький дослідник, який з радістю таздивуванням відкриває для себе світ.
Математика займає чільне місце в системі дошкільної освіти. Люба математична задача на кмітливість, для якого б віку вона не призначалася, несе в собі певне розумове навантаження, яке частіше за все замасковане цікавим сюжетом. Розумове завдання – знайти шлях вирішення – реалізується засобами гри та в ігрових діях.
Важливо навчити дітей не тільки рахувати, вимірювати та вирішувати арифметичні задачі, але й розвивати в них здібність бачити, відкривати в навколишньому світі якості, відношення та залежності, вміння «конструювати», оперувати предметами, знаками та символами.
Особливу роль на сучасному етапі відводиться нестандартним дидактичним засобам, інноваційним технологіям.
Ось ці технології:
- логічні блоки Д’єнеша;
- кольорові палички Кюізенера;
- інтелектуальні ігри Нікітіних;
- розвиваючі ігри В.В. Воскобовича;
- ейдетика для малят О.Пащенко;
- навчально-розвивальна технологія «Логіки світу» І.Стеценко;
Золтан Дьєнеш - всесвітньо відомий угорський педагог і математик, професор, засновник ігрового підходу до розвитку дітей "Нова математика" ("New Mathematics"), ідея якого полягає в засвоєнні дітьми математики за допомогою захоплюючих логічних ігор, пісень і танців. Ігри з блоками доступні, на наочній основі , знайомлять дітей з формою, кольором, розміром і товщиною об'єктів, з математичними уявленнями і початковими знаннями з інформатики. Розвивають у дітей розумові операції (аналіз, порівняння, класифікація,узагальнення), логічне мислення, творчі здібності та пізнавальні процеси (сприйняття, пам'ять, увагу та уяву). Граючи з блоками Дьєнеша, дитина виконує різноманітні предметні дії (сортування, викладання за певними правилами, перестроювання і ін.) Блоки Дьєнеша призначені для дітей від трьох років.
Логічні блоки Дьєнеша представляють собою набір з 48 геометричних фігур:
а) чотирьох форм (круги, трикутники, квадрати, прямокутники);
б) трьох кольорів (червоні, сині і жовті);
в) двох розмірів (великі і маленькі);
г) двох видів товщини (товсті і тонкі). У наборі немає жодної
однакової фігури.
Кожна геометрична фігура характеризується чотирма ознаками: формою, кольором, розміром, товщиною.
Починати роботу з блоками доречно з дітьми першої молодшої групи з того, що слід надати їм можливість самостійно з ними
ознайомитися. У процесі маніпуляцій з блоками діти встановлюють, що блоки мають різний колір,форму,розмір, щоз ними можна грати: вибудовувати доріжки, башточки і т.д. Оскільки блоки представляють собою еталони форм, Кольору, вони допомогли в запом'ятовуванні програмового матеріалу щодо співвідношення кольору, форм, у встановленні подібності та відмінності між предметами.
Логічні блоки виготовляються з дерева або пластику різної товщини. Зразкові розміри великих і маленьких фігур (в см) наступні:
У залежності від віку дітей можна використовувати не весь комплект, а якусь його частину: спочатку блоки різні за формою і кольором, але однакові за розміром і товщині (12 штук), потім різні за формою, кольором і розміром, але однакові по товщині (24 штуки) і в кінці - повний комплект фігур (48штук).
Товсті блоки повинні бути товще тонких, принаймні, в два рази. Набори плоских логічних фігур можна зробити з картону або пластику за прикладом логічних блоків. Відмітна особливість таких наборів - однакова товщина всіх фігур.
Окрім логічних блоків для роботи необхідні картки (5х5 см), на яких умовно позначені властивості блоків (колір, форма, розмір, товщина).
Основна мета використання логічних блоків у роботі з дітьми
- Ознайомити з формою, кольором, розміром, товщиною об’єктів;
- Розвивати просторові уявлення;
- Розвивати логічне мислення, уявлення про множини, операції з множинами ( порівняння, класифікація, абстрагування );
- Розвивати уміння виділяти ознаки предмета, називати їх, пояснювати схожість та відмінність об’єктів, обґрунтовувати свої судження;
- Розвивати знання, уміння і навички для самостійного рішення задач;
- Розвивати пізнавальні процеси;
- Виховувати самостійність, ініціативу, наполегливість у досягненні мети;
- Розвивати творчі здібності, фантазію, здатність до моделювання та конструювання;
- Розвивати психічні функції, пов’язані з мовленнєвою діяльністю.
Кольорові палички Кюізенера
Сьогодні особливою популярністю серед педагогів користуються кольорові палички Кюізенера. Палички Кюізенера являють собою кольорові пластмасові брусочки (призми) різної довжини. Плоский варіант паличок – смужки – можна виготовити власноруч з двохстороннього картону.