ЗДО №1, Сквирський ЗДО №1 ”Світанок”, Сквира
Київська область, Білоцерківський район

Інновації у вихованні логіко-математичної компетентності

 

Одне з найважливіших завдань виховання маленької дитини – розвиток її розуму, формування таких мислительних вмінь і здібностей, які дозволять засвоїти нове. Кожен дошкільник – це маленький дослідник, який з радістю таздивуванням відкриває для себе світ.

Математика займає чільне місце в системі дошкільної освіти. Люба математична задача на кмітливість, для якого б віку вона не призначалася, несе в собі певне розумове навантаження, яке частіше за все замасковане цікавим сюжетом. Розумове завдання – знайти шлях вирішення – реалізується засобами гри та в ігрових діях.

 Важливо навчити дітей не тільки рахувати, вимірювати та вирішувати арифметичні задачі, але й розвивати в них здібність бачити, відкривати в навколишньому світі якості, відношення та залежності, вміння «конструювати», оперувати предметами, знаками та символами.

Особливу роль на сучасному етапі відводиться нестандартним дидактичним засобам, інноваційним технологіям.

Ось ці технології:

- логічні блоки Д’єнеша;

- кольорові палички Кюізенера;

- інтелектуальні ігри Нікітіних;

- розвиваючі ігри В.В. Воскобовича;

- ейдетика для малят О.Пащенко;

- навчально-розвивальна технологія «Логіки світу» І.Стеценко;

Золтан Дьєнеш - всесвітньо відомий угорський педагог і математик, професор, засновник ігрового підходу до розвитку дітей "Нова математика" ("New Mathematics"), ідея якого полягає в засвоєнні дітьми математики за допомогою захоплюючих логічних ігор, пісень і танців. Ігри з блоками доступні, на наочній основі , знайомлять дітей з формою, кольором, розміром і товщиною об'єктів, з математичними уявленнями і початковими знаннями з інформатики. Розвивають у дітей розумові операції (аналіз, порівняння, класифікація,узагальнення), логічне мислення, творчі здібності та пізнавальні процеси (сприйняття, пам'ять, увагу та уяву). Граючи з блоками Дьєнеша, дитина виконує різноманітні предметні дії (сортування, викладання за певними правилами, перестроювання і ін.) Блоки Дьєнеша призначені для дітей від трьох років.

Логічні блоки Дьєнеша представляють собою набір з 48 геометричних фігур:

а) чотирьох форм (круги, трикутники, квадрати, прямокутники);

б) трьох кольорів (червоні, сині і жовті);

в) двох розмірів (великі і маленькі);

г) двох видів товщини (товсті і тонкі). У наборі немає жодної

однакової фігури.

Кожна геометрична фігура характеризується чотирма ознаками: формою, кольором, розміром, товщиною.

Починати роботу з блоками доречно з дітьми першої молодшої групи з того, що слід надати їм можливість самостійно з ними

ознайомитися. У процесі маніпуляцій з блоками діти встановлюють, що блоки мають різний колір,форму,розмір, щоз ними можна грати: вибудовувати доріжки, башточки і т.д. Оскільки блоки представляють собою еталони форм, Кольору, вони допомогли в запом'ятовуванні програмового матеріалу щодо співвідношення кольору, форм, у встановленні подібності та відмінності між предметами.

Логічні блоки виготовляються з дерева або пластику різної товщини. Зразкові розміри великих і маленьких фігур (в см) наступні:

У залежності від віку дітей можна використовувати не весь комплект, а якусь його частину: спочатку блоки різні за формою і кольором, але однакові за розміром і товщині (12 штук), потім різні за формою, кольором і розміром, але однакові по товщині (24 штуки) і в кінці - повний комплект фігур (48штук).

Товсті блоки повинні бути товще тонких, принаймні, в два рази. Набори плоских логічних фігур можна зробити з картону або пластику за прикладом логічних блоків. Відмітна особливість таких наборів - однакова товщина всіх фігур.

Окрім логічних блоків для роботи необхідні картки (5х5 см), на яких умовно позначені властивості блоків (колір, форма, розмір, товщина).

Основна мета використання логічних блоків у роботі з дітьми

- Ознайомити з формою, кольором, розміром, товщиною об’єктів;

- Розвивати просторові уявлення;

- Розвивати логічне мислення, уявлення про множини, операції з множинами ( порівняння, класифікація, абстрагування );

- Розвивати уміння виділяти ознаки предмета, називати їх, пояснювати схожість та відмінність об’єктів, обґрунтовувати свої судження;

- Розвивати знання, уміння і навички для самостійного рішення задач;

- Розвивати пізнавальні процеси;

- Виховувати самостійність, ініціативу, наполегливість у досягненні мети;

- Розвивати творчі здібності, фантазію, здатність до моделювання та конструювання;

- Розвивати психічні функції, пов’язані з мовленнєвою діяльністю.

Кольорові палички Кюізенера

Сьогодні особливою популярністю серед педагогів користуються кольорові палички Кюізенера. Палички Кюізенера являють собою кольорові пластмасові брусочки (призми) різної довжини. Плоский варіант паличок – смужки – можна виготовити власноруч з двохстороннього картону.

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Логін: *

Пароль: *