ЗДО №1, Сквирський ЗДО №1 ”Світанок”, Сквира
Київська область, Білоцерківський район

Організація освітнього процесу в ЗДО в умовах воєнного стану

Організація освітнього процесу в закладах дошкільної освіти у 2022-2023 навчальному році в умовах воєнного стану

Основні виклики для системи дошкільної освіти в умовах воєнного стану:

1. Масштабні руйнування та пошкодження закладів дошкільної освіти та необхідність розширення їх мережі відповідно до потреб.

2. Створення безпечного освітнього середовища та облаштування бомбосховищ/укриттів у закладах дошкільної освіти для всіх учасників освітнього процесу.

3. Необхідність відновлення й ефективної організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану та в повоєнний період.

4. Вирішення питання психологічної, методичної й інформаційної підтримки всіх учасників освітнього процесу системи дошкільної освіти.

5. Ризики втрати кадрового потенціалу закладів дошкільної освіти, зумовлені масштабним переміщенням педагогічних кадрів в умовах війни, а також проблемою оплати праці педагогів цих закладів.

6. Проблема налагодження ефективної комунікації між учасниками освітнього процесу.

Дошкільна освіта є невід’ємним складником та першим рівнем у системі безперервної освіти України, стартовою платформою особистісного розвитку дитини.

Завданнями дошкільної освіти є:

- насамперед збереження життя в умовах воєнного стану, зміцнення фізичного, психічного й духовного здоров’я дитини;

- виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної мови, регіональних мов або мов меншин та рідної мови, національних цінностей українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення й довкілля;

- формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду;

- виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти, забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту;

- здійснення соціально-педагогічного патронату сім’ї.

Зміст освітньої діяльності з питань дошкільної освіти загалом та на період дії правового режиму воєнного стану регулюється законами України «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», «Про затвердження Указу Президента України «Про введення надзвичайного стану в окремих регіонах України», «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».

Збройна агресія російської федерації проти України та запровадження воєнного стану в державі внесли значні корективи в діяльність дошкільної освіти. Оскільки рішення про режим функціонування закладу дошкільної освіти належить до повноважень органів місцевої виконавчої влади й органів місцевого самоврядування, цими органами було прийнято відповідні рішення залежно від обставин. Частина закладів дошкільної освіти працюють у звичайному режимі, окремі з них не функціонують, деякі приймають тимчасово переміщених осіб, організовують освітній процес дистанційно, консультують батьків тощо. Таким чином, робота закладу дошкільної освіти в умовах воєнного стану організовується залежно від конкретної ситуації та з урахуванням заходів і завдань, визначених військовоцивільною адміністрацією й засновником.

Особливості зарахування дітей до закладів дошкільної освіти в умовах воєнного стану

Зарахування дітей до закладу дошкільної освіти в умовах воєнного стану здійснюється відповідно до пунктів 8 і 9 Положення про заклад дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305 (у редакції постанови КМУ від 27.01.2021 № 86). Згідно із ч. 9 ст. 11 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень забезпечують:

надання медичної допомоги в комунальних закладах охорони здоров’я з урахуванням відомостей про внутрішньо переміщених осіб, які тимчасово проживають (перебувають) у відповідному населеному пункті;

влаштування дітей у дошкільні та заклади загальної середньої освіти комунальної форми власності. З огляду на важливість продовження здобуття дошкільної освіти в умовах воєнного стану дітьми з ООП за місцем їх тимчасового перебування, необхідно забезпечити максимальне збереження кадрового потенціалу педагогів, які працювали з такими дітьми, створення безпечного освітнього середовища та надання якісних психолого-педагогічних послуг. Відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 530 (далі – Порядок), на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) дитини з ООП та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, отриманого від інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ), керівник закладу дошкільної освіти утворює інклюзивну групу й організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого ІРЦ.

Організація надання освітніх послуг у закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану

Освітній процес у закладі дошкільної освіти на період дії правового режиму воєнного стану організовується відповідно до вимог чинного законодавства й Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту) та з урахуванням безпекової ситуації в населеному пункті й рішення обласних, місцевих військово-цивільних адміністрацій. Діяльність у закладі дошкільної освіти здійснюється (станом на 1 серпня 2022 р.) із використанням дистанційної, змішаної, очної та індивідуальної форм організації освітнього процесу.

Перспективи розвитку дошкільної освіти

Основними завданнями розвитку дошкільної освіти в короткостроковому періоді є:

1. Відновлення діяльності закладів, що передбачає активні дії з боку військово-цивільних адміністрацій і засновників для забезпечення доступності й безперервності дошкільної освіти.

2. Необхідність забезпечення закладів дошкільної тосвіти захисними спорудами цивільного захисту/укриттями, що також матимуть необхідний запас питної води, продуктів харчування, медикаментів, навчального обладнання тощо.

3. Налагодження зарахування та підтримки дітей із числа внутрішньо переміщених осіб, врахування потреб дітей з ООП. Відновлення та ефективна організація освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану за рахунок швидкого реагування на потреби, пов’язані із життям і здоров’ям наймолодших громадян України.

4. Організація інформаційної та психологічної підтримки учасників освітнього процесу відповідно до методичних рекомендацій МОН і провідних міжнародних організацій.

5. Забезпечення педагогічними кадрами заклади дошкільної освіти, що передбачає передусім унормування системи оплати праці; захист прав педагогічних працівників. Вирішення питання налагодження ефективної комунікації між учасниками освітнього процесу шляхом застосування широкого спектра інформаційно-комунікаційних технологій (зокрема, через соціальні мережі, месенджери, телеграм-канали тощо); створення корисного контенту для педпрацівників, дітей і батьків; поглиблення співпраці з ІРЦ.

Основні завдання розвитку дошкільної освіти в повоєнний період:

1. Масштабна відбудова зруйнованих і пошкоджених закладів дошкільної освіти та розширення їх мережі відповідно до регіональних потреб із врахування вимог безпеки навчання, залучення широкого кола міжнародних партнерів з метою забезпечення фінансової підтримки відновлення освітньої інфраструктури.

2. Створення безпечного освітнього середовища, передусім облаштування захисних споруд цивільного захисту/укриттів для всіх учасників освітнього процесу відповідно до найкращих світових практик.

3. Модернізація організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти відповідно до передового досвіду європейських країн, створення доступного, комфортного, безбар?єрного та інклюзивного освітнього середовища для всіх категорій дітей із урахуванням потреб у підвищенні якості освітніх послуг.

4. Удосконалення психологічної, методичної та інформаційної підтримки учасників освітнього процесу в закладах дошкільної освіти, зокрема створення умов для розвитку психологічної служби в закладах у повоєнний період для постраждалих від військової агресії рф; модернізація методичного забезпечення з урахуванням стандартів ЄС (зокрема оновлення програмного й методичного забезпечення дошкільної освіти відповідно до Державного стандарту 2021 р.) тощо.

5. Здійснення заходів, спрямованих на посилення кадрового потенціалу закладів дошкільної освіти, що передбачає підвищення престижності професії; внесення змін до законодавства та підзаконних актів щодо підвищення статусу педагогічних працівників сфери дошкільної освіти, зменшення педагогічного навантаження й збільшення заробітної плати; створення умов для підвищення фахового рівня педагогічних працівників; систематичне проведення заходів, що сприятимуть підвищенню професійної кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти.

6. Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій у закладах дошкільної освіти для підвищення ефективності комунікації між учасниками освітнього процесу в повоєнний період із урахуванням наслідків військової агресії рф проти України.

 

Попри дію режиму воєнного стану, Міністерство освіти і науки України визначило низку пріоритетів подальшого розвитку дошкільної освіти, серед яких:

– відновлення й організація освітнього процесу в ЗДО, у т. ч. для дітей із числа ВПО та з ООП, із урахуванням фактора місця їх перебування і спроможності закладу щодо надання освітніх послуг в умовах воєнного стану;

– створення безпечного освітнього середовища та облаштування сховищ/укриттів у ЗДО для всіх учасників освітнього процесу;

– організація психологічної, методичної й інформаційної підтримки всіх учасників освітнього процесу;

– відбудова зруйнованих і ремонт пошкоджених зкадів дошкільної освіти;

– збереження мережі закладів дошкільної освіти та їх працівників;

– створення умов для підвищення фахового рівня педагогічних працівників із проєкцією на нинішні обставини; систематичне проведення вебінарів із підвищення професійної кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти;

– налагодження ефективної комунікації між учасниками освітнього процесу;

– співробітництво з інклюзивно-ресурсними центрами.

 

« повернутися до списку новин

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Фото без опису

Логін: *

Пароль: *