ЗДО №1, Сквирський ЗДО №1 ”Світанок”, Сквира
Київська область, Білоцерківський район

Організація освітнього процесу в ЗДО в умовах воєнного стану

Організація освітнього процесу в закладах дошкільної освіти у 2022-2023 навчальному році в умовах воєнного стану

Основні виклики для системи дошкільної освіти в умовах воєнного стану:

1. Масштабні руйнування та пошкодження закладів дошкільної освіти та необхідність розширення їх мережі відповідно до потреб.

2. Створення безпечного освітнього середовища та облаштування бомбосховищ/укриттів у закладах дошкільної освіти для всіх учасників освітнього процесу.

3. Необхідність відновлення й ефективної організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану та в повоєнний період.

4. Вирішення питання психологічної, методичної й інформаційної підтримки всіх учасників освітнього процесу системи дошкільної освіти.

5. Ризики втрати кадрового потенціалу закладів дошкільної освіти, зумовлені масштабним переміщенням педагогічних кадрів в умовах війни, а також проблемою оплати праці педагогів цих закладів.

6. Проблема налагодження ефективної комунікації між учасниками освітнього процесу.

Дошкільна освіта є невід’ємним складником та першим рівнем у системі безперервної освіти України, стартовою платформою особистісного розвитку дитини.

Завданнями дошкільної освіти є:

- насамперед збереження життя в умовах воєнного стану, зміцнення фізичного, психічного й духовного здоров’я дитини;

- виховання у дітей любові до України, шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв, державної мови, регіональних мов або мов меншин та рідної мови, національних цінностей українського народу, а також цінностей інших націй і народів, свідомого ставлення до себе, оточення й довкілля;

- формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду;

- виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти, забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту;

- здійснення соціально-педагогічного патронату сім’ї.

Зміст освітньої діяльності з питань дошкільної освіти загалом та на період дії правового режиму воєнного стану регулюється законами України «Про дошкільну освіту», «Про охорону дитинства», «Про затвердження Указу Президента України «Про введення надзвичайного стану в окремих регіонах України», «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні», «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».

Збройна агресія російської федерації проти України та запровадження воєнного стану в державі внесли значні корективи в діяльність дошкільної освіти. Оскільки рішення про режим функціонування закладу дошкільної освіти належить до повноважень органів місцевої виконавчої влади й органів місцевого самоврядування, цими органами було прийнято відповідні рішення залежно від обставин. Частина закладів дошкільної освіти працюють у звичайному режимі, окремі з них не функціонують, деякі приймають тимчасово переміщених осіб, організовують освітній процес дистанційно, консультують батьків тощо. Таким чином, робота закладу дошкільної освіти в умовах воєнного стану організовується залежно від конкретної ситуації та з урахуванням заходів і завдань, визначених військовоцивільною адміністрацією й засновником.

Особливості зарахування дітей до закладів дошкільної освіти в умовах воєнного стану

Зарахування дітей до закладу дошкільної освіти в умовах воєнного стану здійснюється відповідно до пунктів 8 і 9 Положення про заклад дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305 (у редакції постанови КМУ від 27.01.2021 № 86). Згідно із ч. 9 ст. 11 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень забезпечують:

надання медичної допомоги в комунальних закладах охорони здоров’я з урахуванням відомостей про внутрішньо переміщених осіб, які тимчасово проживають (перебувають) у відповідному населеному пункті;

влаштування дітей у дошкільні та заклади загальної середньої освіти комунальної форми власності. З огляду на важливість продовження здобуття дошкільної освіти в умовах воєнного стану дітьми з ООП за місцем їх тимчасового перебування, необхідно забезпечити максимальне збереження кадрового потенціалу педагогів, які працювали з такими дітьми, створення безпечного освітнього середовища та надання якісних психолого-педагогічних послуг. Відповідно до Порядку організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10.04.2019 № 530 (далі – Порядок), на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників) дитини з ООП та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, отриманого від інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ), керівник закладу дошкільної освіти утворює інклюзивну групу й організовує інклюзивне навчання з урахуванням рівня підтримки, рекомендованого ІРЦ.

Організація надання освітніх послуг у закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану

Освітній процес у закладі дошкільної освіти на період дії правового режиму воєнного стану організовується відповідно до вимог чинного законодавства й Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту) та з урахуванням безпекової ситуації в населеному пункті й рішення обласних, місцевих військово-цивільних адміністрацій. Діяльність у закладі дошкільної освіти здійснюється (станом на 1 серпня 2022 р.) із використанням дистанційної, змішаної, очної та індивідуальної форм організації освітнього процесу.

Перспективи розвитку дошкільної освіти

Основними завданнями розвитку дошкільної освіти в короткостроковому періоді є:

1. Відновлення діяльності закладів, що передбачає активні дії з боку військово-цивільних адміністрацій і засновників для забезпечення доступності й безперервності дошкільної освіти.

2. Необхідність забезпечення закладів дошкільної тосвіти захисними спорудами цивільного захисту/укриттями, що також матимуть необхідний запас питної води, продуктів харчування, медикаментів, навчального обладнання тощо.

3. Налагодження зарахування та підтримки дітей із числа внутрішньо переміщених осіб, врахування потреб дітей з ООП. Відновлення та ефективна організація освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану за рахунок швидкого реагування на потреби, пов’язані із життям і здоров’ям наймолодших громадян України.

4. Організація інформаційної та психологічної підтримки учасників освітнього процесу відповідно до методичних рекомендацій МОН і провідних міжнародних організацій.

5. Забезпечення педагогічними кадрами заклади дошкільної освіти, що передбачає передусім унормування системи оплати праці; захист прав педагогічних працівників. Вирішення питання налагодження ефективної комунікації між учасниками освітнього процесу шляхом застосування широкого спектра інформаційно-комунікаційних технологій (зокрема, через соціальні мережі, месенджери, телеграм-канали тощо); створення корисного контенту для педпрацівників, дітей і батьків; поглиблення співпраці з ІРЦ.

Основні завдання розвитку дошкільної освіти в повоєнний період:

1. Масштабна відбудова зруйнованих і пошкоджених закладів дошкільної освіти та розширення їх мережі відповідно до регіональних потреб із врахування вимог безпеки навчання, залучення широкого кола міжнародних партнерів з метою забезпечення фінансової підтримки відновлення освітньої інфраструктури.

2. Створення безпечного освітнього середовища, передусім облаштування захисних споруд цивільного захисту/укриттів для всіх учасників освітнього процесу відповідно до найкращих світових практик.

3. Модернізація організації освітнього процесу в закладах дошкільної освіти відповідно до передового досвіду європейських країн, створення доступного, комфортного, безбар?єрного та інклюзивного освітнього середовища для всіх категорій дітей із урахуванням потреб у підвищенні якості освітніх послуг.

4. Удосконалення психологічної, методичної та інформаційної підтримки учасників освітнього процесу в закладах дошкільної освіти, зокрема створення умов для розвитку психологічної служби в закладах у повоєнний період для постраждалих від військової агресії рф; модернізація методичного забезпечення з урахуванням стандартів ЄС (зокрема оновлення програмного й методичного забезпечення дошкільної освіти відповідно до Державного стандарту 2021 р.) тощо.

5. Здійснення заходів, спрямованих на посилення кадрового потенціалу закладів дошкільної освіти, що передбачає підвищення престижності професії; внесення змін до законодавства та підзаконних актів щодо підвищення статусу педагогічних працівників сфери дошкільної освіти, зменшення педагогічного навантаження й збільшення заробітної плати; створення умов для підвищення фахового рівня педагогічних працівників; систематичне проведення заходів, що сприятимуть підвищенню професійної кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти.

6. Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій у закладах дошкільної освіти для підвищення ефективності комунікації між учасниками освітнього процесу в повоєнний період із урахуванням наслідків військової агресії рф проти України.

 

Попри дію режиму воєнного стану, Міністерство освіти і науки України визначило низку пріоритетів подальшого розвитку дошкільної освіти, серед яких:

– відновлення й організація освітнього процесу в ЗДО, у т. ч. для дітей із числа ВПО та з ООП, із урахуванням фактора місця їх перебування і спроможності закладу щодо надання освітніх послуг в умовах воєнного стану;

– створення безпечного освітнього середовища та облаштування сховищ/укриттів у ЗДО для всіх учасників освітнього процесу;

– організація психологічної, методичної й інформаційної підтримки всіх учасників освітнього процесу;

– відбудова зруйнованих і ремонт пошкоджених зкадів дошкільної освіти;

– збереження мережі закладів дошкільної освіти та їх працівників;

– створення умов для підвищення фахового рівня педагогічних працівників із проєкцією на нинішні обставини; систематичне проведення вебінарів із підвищення професійної кваліфікації педагогічних працівників закладів дошкільної освіти;

– налагодження ефективної комунікації між учасниками освітнього процесу;

– співробітництво з інклюзивно-ресурсними центрами.

 

« повернутися до списку новин

Логін: *

Пароль: *